Kære banelægger
Her er lidt om, hvad dine opgaver som banelægger ved onsdagstræningen går ud på.

Til banelægningen benyttes programmet Condes, som du kan hente her:
http://www.condes.net/index.php?page=download
Brugernavn og kode fås fra et medlem af træningsudvalget.

Her er en Quick Guide til brug af Condes: Condes 10 quick guide V1-OK Snab 16 MAJ 2022.pdf. (Tak til Keld Gade og Viborg OK for at vi må gøre brug af Quickguiden, som er tilrettet OK Snab af John Kristensen). 

Den opdaterede og nyeste kortfil (OCAD fil) kan findes på OK Snabs hjemmeside under ”mest for medlemmer/kort”, men man skal være logget ind. Alternativt kan kortfilen fås hos Henning Schou (Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.).
Du er velkommen til at henvende dig til undertegnede for at få hjælp til at komme i gang.

Det er klubbens ansvar at sikre, at der er løbstilladelse, men det er banelæggerens ansvar at være helt sikker på, hvor der er tilladelse til at løbe - vær for eksempel opmærksom på, at tilladelse normalt ikke gælder for de tilgrænsende dyrkede områder og indhegninger, der kan være restriktioner i Nørreskovens dyrehave i yngletiden mv

Der er brug for at udprinte i flere forskellige målestoksforhold. Minibanen skal således typisk være 1:5000, og man kan overveje at udprinte kort svær i 1:7500, mens resten af banerne typisk udprintes i 1:10.000. Det er en god ide at læse vejledningen ”Mini-baner sådan!” – så får du startet rigtigt i Condes, og vil kunne lave baner i forskellige størrelsesforhold.

Sørg for, så vidt muligt, at alle baner går samme vej rundt i skoven. Det gør postindsamlingen MEGET lettere.

Jeg giver gerne konstruktive kommentarer til dine baner, hvis du sender mig en kopi.

Du må meget gerne lave banerne med særlige momenter eller temaer (kurveløb, fin-O o.l.). I så fald skal du lave en særlig instruks, så løberne kan få den nødvendige vejledning. Især i Nørreskoven er det meget velkomment med momenter til træningen smile

Se aktuel status på postnumre til rådighed via dette link: http://ok-snab.dk/materiel/siposter.html

I alt skal der laves følgende baner:

Mini-bane: (længde ca 1,5-2 km)   Post-placeringer: så mange som muligt, ved tydelige terrængenstande, sti-kryds osv, og gerne kortet udskrevet i 1:5000 (se særskilt vejledning)

Begynder (længde ca. 2-2,5 km)
Postplaceringen skal være på vej eller sti. Der skal bare være et vejvalg og dette skal gå langs stier. Der må højst være 2-3 momenter, dvs. 2-3 steder hvor løberen skal orientere/tage beslutning på hvert delstræk. Hellere for let end for svær.

Let (længde ca. 3-3,5 km)
Postplaceringen skal være synlig fra vej eller sti. Der bør/kan være vejvalgsmuligheder mellem posterne, men altid et der følger stier eller andre markante lineære terrængenstande (diger, grøfter).

Mellemsvær (længde: 4 - 5 km)
Postplaceringen skal være placeret således, at der umiddelbart inden posten eller bagved posten findes et tydeligt opfang. Posten må ikke ligge langt fra et sikkert udgangspunkt. Der bør også her være flere vejvalgsmuligheder, og det hurtigste må gerne være et der ikke følger de lineære terrængenstande.

Svær kort (ca. 3,5-4,5km)
Så svær som muligt uden at der dog bliver alt for meget kravleri i brombær, brændenælder og tæthed 3’ere eller alt for meget op og ned. Forsøg at lave gennemtænkte vejvalgsstræk. Gerne en god blanding af korte og lange delstræk.

Svær lang (6 - 8 km)
Den lange svære laves nemmest som en forlængelse af den korte. Det er altid en udfordring at opfylde alle de krav der nævnt ovenfor. Det er en balancegang mellem at lave optimale baner samtidig med at antallet af poster holdes på et rimeligt niveau. Skal antallet af poster reduceres, er det vigtigt, at der ikke gås på kompromis med sværhedsgraden på en måde så begynder og lette baner bliver for svære. Det er bedre at enkelte delstræk på de svære baner bliver lettere, som f.eks. hvis de deler stræk med mellemsvær.

 

1-2 uger inden onsdagstræningen:
Send mini-, begynder og let banerne (pdf) til ungdomstrænerne (Ulrika, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.), da de kan have nogle ønsker/forslag til banerne.

Søndag inden onsdagstræningen
Det er ofte en god ide at få en til at kigge banerne igennem inden udprint – f eks for fejl i udprintområdet. Når alt er klar, sendes de endelige baner til Jens Liengaard (Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.) med kopi til undertegnede (Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.), samt til Ungdomsudvalget ved Lars Pagh (Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.). Send følgende fil-typer:

  • Pdf-filer af hver bane, samt ”alle-poster” pdf (husk minibane i 1:5000)
  • wcd-fil af banerne
  • ocd-fil af det anvendte kort

Jens printer de nødvendige kort (inkl. 6 masterkort med alle poster) til træningen, og Jesper giver Jens besked om antal print pr.bane.

Inden du sender filerne af sted, så kig lige på de sidste detaljer i layoutet:

  • Er postnumrene f.eks. placeret korrekt i forhold til banens forløb? Husk at tjekke ”alle poster”-kort også.
  • Har du defineret det område som skal printes?
  • Er postdefinitionerne placeret korrekt på kortet?

… Det sparer Jens for en masse arbejde.

Husk at aftale med Jens, hvordan/hvornår du kan afhente kortene inden onsdagstræningen

Om onsdagen
Banelæggeren er postudsætter og sætter alle poster ud (med mindre andet er angivet i planen) – også til de baner du har modtaget. Postudsætning skal være afsluttet så der kan startes kl. 17:15. Kan du se, at du får problemer med at nå postudsætningen selv, så kontakt nogle af klubbens andre løbere. Lykkes det ikke, så giv besked til undertegnede i god tid inden dagen, så vil jeg hjælpe med at finde en hjælper.

Posterne inkl. stænger og skærme befinder sig i Snabs depot på Vejle Stadion (det gamle toilet på stadion over mod tennisbanerne). Nøglen til vores klublokale passer til hængelåsen. Har du ikke en nøgle, så kontakt Flemming Jørgensen eller undertegnede for at lave en aftale om at låne en nøgle.

Vi bruger normalt Sportident til træningen. Hvis du laver træning med et særligt moment, kan det være uden mening at anvende Sportident, og du kan ”slippe” med kun at sætte skærme ud.

Ved træning med udgangspunkt i klubhuset, vil alle de nødvendige hjælpemidler være til stede i Snabs klublokale i klubhuset:
Deltagerlister, sportidentbrikker, tuscher, kort, plastiklommer og lånekompasser. Træningsudvalget vil evt være behjælpelige med at lægge tingene frem. Kortene må først udleveres kl. 17.15 (ungdomstræning) og 17.30 (voksne) eller efter at der har været fælles instruktion. Hæng gerne et enkelt eksemplar op inden start, så løberne kan forberede sig på hvilken bane de vil løbe.

Hvis træningen finder sted med et andet startsted, skal ovenstående rekvisitter medbringes fra klubhuset af banelæggeren. Kan det ikke lade sig gøre, kontaktes Jesper eller Flemming i god tid inden løbet. Så vil vi finde en anden mulighed.

OBS! Du skal have en nøglebrik for at komme ind på stadion uden for normal åbningstid (hvilket er 17:00-20:30). Har du ikke en nøgle kan du lave en aftale med et andet klubmedlem om at låne en.

Det forventes, at banelæggeren er til stede ved træningen. Løberne skal registreres, inden de tager i skoven og der kan være spørgsmål til banerne fra løberne. Hvis du ikke har mulighed for at være til stede ved træningens start, så vil jeg gerne have besked god tid i forvejen.

Masterkort (helst 4 stk.) til indsamlerne lægges frem af banelæggeren. Sørg for at snakke med mindst én af postindsamlerne, inden du tager hjem.

Spørg endelig hvis der er uklarheder!

På træningsudvalgets vegne
Jesper Fenger-Grøn
Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.
tlf 28 57 24 50 / 75 85 45 54

Vedhæftet
Condes 10 quick guide V1-OK Snab 16 MAJ 2022_84.pdf [9.71Mb]
Uploaded onsdag, 18. maj 2022 af Louise Bierkampf Gjørup