Der var klubfest i OK SNAB den 23/11-24. Hvis ikke du var med, så gik du glip af noget. 21 personer var mødt op. Heraf 7 børn og 4 kvinder. Mændene var således i overtal, men sådan er det jo ofte med O-løb.

Alle deltagere havde fået en opgave, så vi mødte ind til et flot dækket bord med grønt fra skoven, - trods masser af sne. De levende lys blev først tændt, da der var hidkaldt hjælp med tændstikker.

KLubfestfoto2Vi startede med en præsentation med bobler. Der var flere deltager med mere end 40 år i sporten, og nogen med kun 1-2 års anciennitet. Der var hurtigløbere, nogen der havde været i eliten, tidligere maratonløbere, atletikfolk og spejdere. Nogen der var blevet lokket af deres børn eller kærester, - og selv blevet bidt af O-løb. Biologer, ingeniører, en keramiker og mænd alene i byen med deres børn.

Aftenens attraktion var Sørens pizzaovn. En udendørs sag opvarmet på gas. Jeg håber Søren også fik lidt varme fra ovnen, da han tilbragte en del tid på terrassen. Børnene fik lov at lave byg selv pizza. De voksne skulle opdrages kulinarisk, så der var helt nye varianter af pizza: Pære, valnødder og gorgonzola. Kartofler, pepperoni, rucola, flødestuvet spinat og varmrøget laks. Alt sammen indpakket i et rigt udvalg af oste og i ganske uventede kombinationer. Var der nogen, som sagde at pizza er hverdag? Det gjorde jeg desværre, - og jeg har fortrudt.

Så var der dessert med skønne hjemmebagte chokoladekager og lettere blød is (frosten var ophørt udenfor, og ”fryseren” kunne kun klare -2 GR.). Derefter skulle der spilles. Aftenen første spil var Kahoot lavet af en af de yngre deltagere. Vi kom rundt i en verden af O-løb og postdefinitioner, og vinderen af spillet blev en garvet korttegner.

Næste spil var en fantastisk udgave af det klassiske bankospil. Her var der ikke tal, men signaturer fra O-kortet. Det anvendte spil var håndlavet i en hedengangen tid af en af klubbens medlemmer. Vi ved desværre ikke hvem? Spillet udfordrede både børn og mere garvede O-løbere. En deltager med en meget lang anciennitet i sporten havde således banko 4 gang, - hvor det viste sig at være forkert. Hvordan mon han klarer sig i skoven? Præmierne var julepynt fra genbrugsbutikken.

KLubfestfoto1Efter afrydning og opvask var der kaffe. Nogle af deltagerne begyndte at bryde op, og vi sad en lille håndfuld og hyggede og talte om helt andre ting end O-løb. Vidste du f.eks. at nudist camping var det store hit bag jerntæppet? En anden havde spillet skak med baltere kort efter murens fald og erfaret, at man der havde fordrevet russerne med syngende menneske kæder fra by til by. Og så var der beretninger fra en tid, hvor skolelærere havde lov til at ryge mens de underviste, - og lov til at efterlade deres cigarer i kridt-renden eller på siden af katedret.

Lidt før midnat var vi tre, der ryddede det sidste op og lukkede og slukkede. Jeg håber, at der bliver klubfest igen til næste år.

På vegne af arrangørerne
Søren Sønderby, Dorthe Rosenvinge og Kate Nielsen (skribent).